Cum sa prinzi o planta de avocado din samburele fructului...

5.4.14

Mi-am tot incercat mana anii trecuti cu diverse plante aromatice. Nimic n-a mers, asadar am abandonat ideea ca mi-ar putea iesi din pamant ceva "dragut" (cum ar fi o plata decorativa) sau "comestibil" (cum ar fi levantica, marar, patrunjel, rosii, capsuni, etc.. Si da, levantica/lavanda este comestibila). Dar ceva-ceva era pt mine. In urma cu multi ani, cand eram prin facultate si la noi in tara nu prea vedeai fructe exotice la preturi relativ accesibile am primit un mango. Am luat samburele, l-am pus in pamant, l-am udat zdravan si-am uitat de el. Intr-o noapte m-a trezit "trosc-poc". Mergnd pe urma sunetului am ajuns la ghiveci, rasarea planta crapand samburele... L-am avut pe mango timp de 10 ani. A murit, saracul, pt ca nici macar la gradina botanica n-am gasit altul cu care sa il altoiesc... Deh! Iata, deci, tipul de plante pt care "am mana rodnica"- ce e exotic... Cand am descoperit Avocado, prima data nu mi-a placut, habar n-aveam ca verde= necopt si ca "maro= copt". Dar si cand am invatat cum e cu Avocado... am facut o pasiune. Am cautat pe net si am ajuns la cateva tutoriale care invatau pe oricine cum sa ii prinzi. Voi pune si aici. Furata de peisaj am dat de clipul unui spaniol care isi facuse o gramada de ghivece din sticle de plastic. Omul n-avea el nici o taina cu plantatul, dar ma-sa il batea la cap sa infrumuseteze casa, asa ca a cautat o metoda prin care sa nu trebuiasca sa ude plantele mereu, mai ales ca nu stia cat si cand si cum, pt ca asta e "inginerie, tata!". Eu... nu ca n-as putea sa invat, doar ca uit, adica fix grija udatului n-o aveam.... Da, bine, lasa! Ei, cu ghiveciul asta, din sticle de plastic sa imbina utilul cu economia de spatiu si cu ecologia- Moooa, ce tare! Da, asta am zis, si m-am mai uitat la filmuletul ala- mare noroc pt ca l-am mai cautat si nu l-am mai gasit. Despre avocado am aflat ca sunt plante foarte iubitoare de apa, cresc greu, nu tre sa le ai de grija ca-si poarta singure. Se fac ca arbustii si-am vazut un filmulet de la un nene care-si facuse plantatie in desert (chinul mare la el - cu apa si solul era mai greu). Faza era ca tre sa fie cel putin 2 ca sa ii poti inmulti. Oricum, am zis ca nu mai repet greseala pe care o facusem cu bietul mango... Mai tre sa descopar ce voi face cu plantele dupa ce n-or mai avea loc in ghiveci. :)) Dar deocamdata radacinile nu-s atat de dezvoltate incat sa nu se incovrigeasca acolo.
Sa incep, asadar.
Cum stii ca avocado pe care ti-l iei e copt? Simplu: nu e copt. In magazine il vei gasi verde.


Forme: Avocado ca para  si


 Hass Avocado- rotund. Mie-mi place Hass avocado


1- Avocado din magazin, luat, mancat. Samburele decojit de pielita maro cu grija sa nu il ciupesc cu unghiile (cu cutitul n-am atata dexteritate). Tot atunci, am luat 3 scobitori si le-am introdus in avocado, dar nu foarte adanc, pt ca atunci cand se face mare vreau sa le pot scoate fara sa "zdruncin" planta. Pozitia scobitorilor tre sa fie un pic in sus sa se scufunde samburele. Pus in pahar cu apa. Uitat de el. La curatenia saptamanala ma uitam sa fie paharul plin cu apa. Apa tre sa vina putin peste jumatatea samburelui, asa ca ajustati scobitorile gandindu-va la asta.
De unde am invatat eu? http://youtu.be/eVclrVzqlts  Asta a fost cel mai explicit filmulet gasit in ore de vizionare de "how to"-uri. Apa tipului asta s-a facut f murdara. A mea nu. Eu am experimentat un pic cu spatiul. Primele avocado mi s-au prins stand asa: la 40 de cm de aragaz, pe pervazul de deasupra caloriferului in dormitor, pe masa de la bucatarie unde e curent, dar nu frig constant. Deci nu conteaza prea mult cata vreme paharul nu sta in zapada :))).

2- Toata lumea m-a intrebat cat a durat... Daca le-am lasat si nu m-am uitat la ele nu pot da un raspuns clar, dar undeva intre o luna si-o luna juma'te. Totusi trebuie lasate in apa pana se fac de minim 10 cm in tulpina.

Ultima data am avut la prins acesti 3 "avocazi" In mijloc este unul care nu s-a prins deloc. Atunci cand i se innegreste partea de deasupra este deja evident. In stanga vedeti ca samburele e mai alungit- Asta pt ca mi-am luat un avocado iar ceilalti prinsi de mine sunt Hass avocado.

 Plantatul inseamna: pregatirea ghiveciului din sticla de plastic, apoi plantarea care dureaza niste multe saptamani. De ce? Pt ca avocado iubeste apa, nu pamantul. Trebuie adaptat la pamant. Cate o lingura pe saptamana. Macar pana se face ca namolul in vas. Dupa ce s-a adaptat la pamant se umple ghiveciul dar sa fie foarte afanat si in timp se umple pana la saturare.

3- Pregatirea ghiveciului. Asta e treaba cea mai puchinoasa, dat fiind ca nu-i deloc greu sa iei o planta si s-o pui dintr-un recipient in altul, nu-i asa?!
Sticla de plastic e bine sa fie cat mai mare, de 2,5 sau 3 l. Eu am ales 2 sticle de culori diferite, pt ca nu stiam care da pozele cele mai explicite. Necesar; sticla, cu dop, o foarfeca pt taiatul sticlei, o surubelnita si foc pt dat gauri.Un pai pt fiecare ghiveci sa imi tina la distanta "Sita" cu pamantul si planta de partea cu apa.

- se spala sticla.
- se taie cu partea cu dopul mai mica decat cealalta
 Ideea este ca ele urmau sa stea una intr-alta asa:



Bun, acum folosesc surubelnita si dau gauri in partea cu capacul cat mai dese, de jur imprejurul sticlei. Chichitza e sa fie incinsa partea metalica bine de tot. Apoi gauresc si dopurile. Cum? Asa:





Apoi am pus dopurile inapoi pe sticla. Am taiat din partea cu dopurile ca sa se infasoare si sa intre perfect inauntrul partii de ghiveci. In "sita" va sta pamantul iar in Ghiveciul propriu-zis apa. In felul asta nu tre sa ud planta si pamantul ramane afanat. Isi ia plantuta singura ca are nevoie. Eu umplu saptamanal de obicei.








 Pamantul l-a pus fii-mea, ca nu puteam sa fac poza altfel.  In cazul plantei de avocado, dat fiind ca ii trebie adaptare la pamant u e pun decat 2-3 linguri de pamant in sita. In rest va fi apa. Da, ca un ceai de pamant in care las planta cam 2 saptamani inainte sa mai adaug o alta ligura sau 2.



     
  4-       Apoi permutarea (plantarea) plantei de avocado





 La faza asta sunt 2 moduri de a turna apa.

A: Direct





 B: Indirect. Prin spatiul lasat de pai se toarna apa cu sticla, treaba pe care n-am mai fotografiat-o. Dar asa se va uda mereu, fara sa se toarne niidata in mod direct peste pamant pt ca il taseaza prea tare.









Si le-am pus alaturi de celelalte...





3 comments:

Ana 2/02/2016 8:44 PM  

Wow! Foarte tare! Cel care a "decedat" a facut si fructe? Cat de mare se face si se poate muta in pamant in gradina sau doar in ghiveci?

Ariadna 2/02/2016 9:29 PM  

Nu am apucat sa testez de fructe, pt ca le face dupa al 5-lea an de viatza iar eu m-am mutat la un an dupa aceasta postare. In acel an am prins si cadorisit in stanga si in dreapta vreo 7 plante inaltute. Anul asta am prins primul hass avocado cu 2 varfuri. Se face cat un tufis daca e mutat in gradina. Ii place solul mai afanat si, desigur cat mai umed. Partea naspa e ca nu ii place frigul extrem, adica ar putea sa crape la iernile noastre, chiar si calde. A scazut sub 6°C.... nasoool. Presupun ca in 4 pari si un plastic se poate face un soi de sera individuala. Eu, una as testa la cat de repede se prind. Mereu din 3 samburi daca nu s-au prins toti, macar 2 tot au facut planta.

Ariadna 2/02/2016 9:30 PM  

Nu am apucat sa testez de fructe, pt ca le face dupa al 5-lea an de viatza iar eu m-am mutat la un an dupa aceasta postare. In acel an am prins si cadorisit in stanga si in dreapta vreo 7 plante inaltute. Anul asta am prins primul hass avocado cu 2 varfuri. Se face cat un tufis daca e mutat in gradina. Ii place solul mai afanat si, desigur cat mai umed. Partea naspa e ca nu ii place frigul extrem, adica ar putea sa crape la iernile noastre, chiar si calde. A scazut sub 6°C.... nasoool. Presupun ca in 4 pari si un plastic se poate face un soi de sera individuala. Eu, una as testa la cat de repede se prind. Mereu din 3 samburi daca nu s-au prins toti, macar 2 tot au facut planta.

  © Blogger template Techie by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP